Konsumsektoren mot høysesong – sterk avslutning på året i vente
Vi går nå inn i den viktigste perioden for norske konsumselskaper. Både Black Week og julehandelen bidrar til at en betydelig andel av årets omsetning genereres i fjerde kvartal.
Del med andre

Phillihp Bjerke, konsumanalytiker i Pareto Securities
No
Black Week og julehandel gir sesongløft
"Q4 er helt avgjørende for mange av konsumselskapene. Inntjeningen i denne perioden kan utgjøre opp mot 75 % av årsresultatet for enkelte selskaper," sier aksjeanalytiker Phillihp Bjerke i Pareto Securities.
Fjorårets julehandel var sterk, og NHO forventer det samme i år, med en forventning om 5 % vekst år over år for den totale julehandelen. Netthandelen ventes å vokse enda raskere, med en 10 % økning, og vil da utgjøre om lag 10 % av julehandelen.
2026: bedre kjøpekraft og lavere renter bør gi videre vekst
Ser man frem mot 2026, ventes momentumet fra 2025 å fortsette, støttet av bedret kjøpekraft og lavere renter. Den totale handelen er ventet å vokse med 5.0 % i 2026, drevet av både volum og pris. Ettersom prisveksten antas å avta, er forventningene mer moderate for dagligvaresektoren.
Innen bredt vareutvalg ventes veksten å støttes av nye butikkåpninger, mens kapitalvaresegmenter som byggevare, elektronikk og møbler kan se stabile eller bedrede vekstrater, løftet av sterkere kjøpekraft og et fortsatt lavt aktivitetsnivå.
"Vi ser en gradvis normalisering i konsumet etter et par svake år. Når rentene faller og husholdningenes realinntekt stiger, tror vi mye av kjøpekraften finne veien tilbake til varekonsum ettersom mange av produktene kjøpt under pandemien etterhvert må byttes," forklarer Bjerke.
%20shutterstock_2434354939.webp)
Omsetningsutvikling i konsumsektoren
Sterk utvikling på børsen – men store forskjeller
Konsumaksjene på Oslo Børs har hatt et sterkt år, men med store forskjeller internt i sektoren. Komplett er årets vinner så langt, opp 51 %, mens SATS, Europris Orkla, og Elektroimportøren har levert bedre enn Oslo Børs, som er opp 13 %. Kid har også hatt en positiv utvikling, men svakere enn Oslo Børs samlet sett.
"Inn i, og igjennom, 2025 har det vært knyttet usikkerhet til balansen til Komplett, men etter å ha levert en gradvis forbedring gjennom året er denne bekymringen mindre. Fokus på kostnadskontroll og marginforbedring, kombinert med en svak bedring i det underliggende markedet har gitt en mer komfort på at selskapet vil se en positiv bunnlinje i 2026. Disse faktorene har ført til en reprising, og bidratt til at dette er vinneren i sektoren så langt i år," sier Bjerke.

Utvikling for utvalgte aksjer YTD på Oslo Børs
Skifte mot varekonsum
Virke sine forventninger om sterkere vekst i kapitalintensive segmenter støttes av Finans Norge sin forventningsundersøkelse for Q3’25. Flere respondenter oppgir nå vilje til oppussing, bolig og møbelkjøp, og i mindre grad reise eller nedbetaling av gjeld, dersom de skulle fått en bedret økonomi. Dette kan indikere en vridning fra tjenestekonsum mot varekonsum, samt at gjeldsbelastningen oppleves lavere enn på samme tid i fjor.
"Et tydelig trekk er at husholdningene igjen prioriterer varer som gir varig verdi – oppussing, møbler og elektronikk – fremfor tjenester og reiser. Det er et positivt signal for deler av sektoren som har vært under press etter pandemien," sier Bjerke.

Endringer i forbrukerkonsum
Aksjene som kan dra mest nytte av bedre kjøpekraft
Blant selskapene i sektoren mener Pareto Securities at Elektroimportøren og Komplett vil dra størst nytte av bedret kjøpekraft, ettersom de har en større andel kapitaltunge varer. Europris har samtidig vist evne til å kapitalisere på det gode sentimentet innen bredt vareutvalg, med solid vekst og sterke marginer.
Sammen med SATS, som har vist motstandskraft i et mer krevende konsumentsentiment, mener Pareto Securities at disse aksjene gir en god og balansert eksponering mot konsumsektoren i Norge.
"Vi liker kombinasjonen av vekst og skalerbare selskaper med høy operasjonell giring. Disse navnene representerer det vi ser som den mest attraktive delen av norsk konsumeksponering akkurat nå, på tross av at prisingen har kommet opp i flere av navnene gjennom året," avslutter Bjerke.
%20shutterstock_2475576475.webp)
SATS: Attraktivt priset treningssenterkjede
SATS leverte et noe svakere enn ventet Q3-resultat, med både topp- og bunnlinje under konsensusforventningene. Avviket skyldes delvis en kampanjeforflytning fra Q4 i fjor til Q3 i år, som medførte et større bortfall av inntekter og høyere markedsføringskostnader.
Medlemsveksten var imidlertid solid, og vi forventer at denne trenden fortsetter i 2026. Med lave inkrementelle kostnader per nytt medlem vil videre topplinjevekst bidra til marginekspansjon. Om lag 20 % av den nordiske befolkningen trener i dag på treningssenter, noe som indikerer betydelig videre vekstpotensial til tross for tøff konkurranse. Veksten drives særlig av yngre og eldre medlemmer, som i større grad benytter sentrene utenom rushtid. Dette bedrer kapasitetsutnyttelsen, men gir samtidig en svak negativ effekt på inntekten per kunde ettersom disse segmentene inngår på lavere prispunkter.
Aksjen handles på 13.0x 2026e P/E, en rabatt til nordisk retail på rundt 14.0x, noe vi mener gir en attraktiv inngang. Selskapet lanserte forrige uke sitt tredje tilbakekjøpsprogram for året, som sammen med utbytteutbetaling gir en samlet kapitaldistribusjon til aksjonærene på 90 % av 2025e EPS. Dersom selskapet opprettholder et tilsvarende nivå i 2026e og 2027e, innebærer det en total yield på henholdsvis 7 % og 8 %.
EPR: Snuoperajonen i Sverige vil bli mer back-end loaded
Europris har levert en solid avkastning og er opp 25 % YTD, men aksjen falt over 10 % etter fremleggelsen av Q3-resultatene forrige uke. Resultatene var noe svakere enn ventet, men den kraftige reaksjonen skyldtes at selskapet guidet for en flat resultatutvikling y/y for ÖoB i 2026, mot både konsensus og våre forventninger om bedring.
Estimater for ÖoB er dermed blitt revidert ned betydelig for 2026e og 2027e. Etter kursfallet handles aksjen til ~12.5x 2026e P/E for Norge isolert. Vi mener det er rimelig å vurdere segmentene separat, ettersom Sverige påvirkes av engangskostnader og midlertidige negative effekter fra butikkoppgraderinger.
2028e-målene for ÖoB ble gjentatt, og ved å anvende 10x EV/EBIT og diskontere verdien tilbake, justere for CAPEX og tap frem mot 2028, kommer vi frem til NOK 9 for ÖoB. Anvender vi 14x P/E (i tråd med nordisk retail) på norsk 2026e EPS, får vi NOK 100. Dette innebærer at Norge handles med rabatt og at man i praksis får en gratis opsjon på ÖoB.
Handler du aksjer aktivt, og er interessert i tilgang til våre aksjeanalyser?
Handler du minst fem ganger i måneden kvalifiserer du for analysetilgang.
Fyll inn skjemaet så tar vi kontakt for en samtale om hva vi kan tilby deg innen aksjehandels- og analysetjenester.
Du kan lese mer om hvordan vi behandler personopplysninger i vår personvernerklæring.
Disclaimer:
Denne artikkelen inneholder ikke profesjonell rådgivning, og skal ikke betraktes som investeringsrådgivning. Handel i verdipapirer medfører til enhver tid risiko, og historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning. Pareto Securities er verken rettslig eller økonomisk ansvarlig for direkte eller indirekte tap, eller andre kostnader som måtte påløpe ved bruk av informasjon i denne artikkelen.
Se våre nettsider https://paretosec.com/our-firm/compliance/ for mer informasjon og full disclaimer.
Del med andre