Hvordan bruke M&A som vekststrategi i teknologi- og softwaresektoren?
For mange selskaper innen teknologi- og software er vekst essensielt. Men hvor og hvordan skal man vokse? I en paneldiskusjon under Nordic TechSaaS-konferansen, dykket vi dypere ned i M&A og «buy-and-build»-strategien sammen med Eilert Hanoa i Kahoot!, Erik Fjellvær Hagen i Norges ledende SaaS-investor Viking Venture, og Göran Lindö i EcoOnline.
Del med andre
Pareto Securities
M&A, eller fusjoner og oppkjøp, er prosessen der et selskap kjøper et annet selskap eller en del av et selskap, eller to selskaper slår seg sammen for å danne et nytt selskap.
- M&A kan være en svært effektiv måte å utvide en virksomhet, utvide produkttilbudet, realisere synergier og eliminere konkurranse. M&A gir mange muligheter som vanligvis er mye vanskeligere å oppnå gjennom organisk vekst, kommenterer Bjørnar Skjold Granerød, partner i Investment Banking-avdelingen i Pareto Securities.
Det er minst fire grunner til hvorfor teknologiselskaper ønsker å gjøre M&A, ifølge Viking Ventures Erik Fjellvær Hagen:
1) Å bygge en ny posisjon, enten det er i et nytt marked eller et nytt vertikalt marked; 2) å konsolidere eksisterende posisjon i et geografisk eller vertikalt marked; 3) å legge til plattformfunksjonalitet som deretter kan selges til eksisterende kunder; og 4) hvis en del av plattformen din er i "teknologigjeld", kan M&A gi en ny plattform og bidra til å redusere gjelden.
Inntekter og potensielle plattformsynergier, samt å tilby interne innovasjonsmiljøer og å tiltrekke nye talenter, er andre potensielle fordeler ved M&A. Den spillbaserte læringsplattformen Kahoot! har hatt en imponerende vekst de siste årene, der M&A har vært en viktig driver.
Siden 2019 har selskapet gjort sju oppkjøp og tidligere i år kjøpte Kahoot! det amerikanske ed-tech-selskapet Clever for rundt 435 millioner dollar, deres hittil største oppkjøp. Hanoa og Kahoot-teamet bruker M&A både til såkalt bolt-on utvikling for kapasitet, erfaring og kundebase, i tillegg til å gjøre større oppkjøp som utvider plattformen ytterligere. Hanoa ga et par råd fra prosessene:
- En M&A-prosess bør aldri behandles likt som en tidligere prosess. Behandle dem som de individuelle mulighetene de representerer. Dessuten kan mulighetene som oppstår med å få inn et team som vet nøyaktig hva de gjør akselerere veksten på et spesifikt område, sa Hanoa.
Lytt til hele diskusjonen som podcast her (på engelsk):
Hva man skal se etter
I det stadig voksende SaaS-landskapet må ledere vite hva de skal se etter når de vurderer å kjøpe et selskap. Strategi, KPIer og «people fit» er på toppen av M&A-sjekklisten til Viking Ventures.
– Det viktigste for oss er om selskapet støtter strategien som du er ute etter. Vi ser også på KPI-er – er de av riktig størrelse, har de riktig organisk vekst, hvordan ser net retention ut og churn ut osv. Er selgerbedriften motivert til å kombinere krefter og være med på å bygge noe større sammen som lag?, spurte Fjellvær Hagen.
CEO Göran Lindö og teamet i EcoOnline har gjort syv oppkjøp i løpet av de siste 18 månedene. For et SaaS-selskap som ønsker å gjøre M&A, kan det å være attraktiv som oppkjøpsbedrift utgjøre en betydelig forskjell. Til det understreker Lindö viktigheten av en god strategi.
– Til å begynne med tror jeg det er viktig at du har en klar strategi og begrunnelse for hvorfor du vurderer M&A. Sørg for at bedriften som kjøpes føler seg velkommen og at de vil delta på en vekstreise sammen. Vi jobber mye med kultur, så sørg for å få med den delen i planen. Til slutt er det en salgsprosess. Du må behandle det som en salgsprosess, sa Lindö.
«Skynd deg sakte»
Å kjøpe et selskap får deg riktignok bare halvveis. Det oppkjøpte selskapet skal bli en del av den nye organisasjonen og integreres med driften på en meningsfull måte. Skynd deg sakte, er Eilert Hanoas råd.
– Du kjøper sannsynligvis et selskap fordi det er noe der som fungerer bra allerede. En måte å tenke integrasjon på, er å sørge for at du beholder og fremskynder de positive sidene. Administrasjonskostnaden og alt som ikke tilfører verdi for kunden kan deles på de to organisasjonene, sa Hanoa.
Hvert oppkjøp eller fusjon er forskjellig, og panelet var enige om at det er viktig å samkjøre synergier tidlig. Et av de viktigste spørsmålene er hvordan verdier fra transaksjonen kan trekkes ut umiddelbart. Enten det er å redusere kostnader eller slå sammen prosjekter i de to bedriftene, er åpenhet og tydelig kommunikasjon nøkkelen til å skape en god atmosfære i begge selskapene.
Ved å skynde seg sakte, er det også et aspekt av timing av oppkjøpene. Noen ganger kan kjøpssiden og integrasjonssiden skilles for best effekt.
– Vi har hatt situasjoner der vi ser et veldig interessant marked for å kjøpe selskaper – men det markedet varer aldri. Så når det er en mulighet til å kjøpe selskaper til en god pris, vær villig til å kjøpe flere selskaper og sette dem i en holdingstruktur. Da kan du integrere dem én etter én, i stedet for å si at man ikke har kapasitet til å integrere. På den måten lar du ikke gode M&A-muligheter fly forbi deg, sa Fjellvær Hagen.
Økende M&A-aktivitet i Norden
Det nordiske M&A-markedet for SaaS-selskaper er i sterk vekst og har nådd all time high i 2021. Ifølge Mergermarket er det annonsert mer enn 260 M&A-transaksjoner så langt i år med en samlet verdi på over 7,5 milliarder euro.
– SaaS-selskaper fremstår stadig mer populære blant finansielle og strategiske investorer. Høy vekst og skalerbarhet, gunstig økonomi og mange potensielle oppkjøpsmål øker attraktiviteten til SaaS-sektoren i Norden, sier Skjold Granerød i Pareto.
Den høye M&A-aktiviteten er særlig drevet av private equity-fonds rekordhøye oppkjøpskapital, samt børsnoterte SaaS-selskapers sterke aksjekursutvikling, som lar selskapene finansiere oppkjøp i kapitalmarkedene. Hedgefondenes raskt økende aktivitet i venturekapitalområdet har nylig økt konkurransen om teknologivirksomhet med høy vekst og jakten på den neste enhjørning-bedriften.
– Med fremdeles lave renter, stor tilgjengelig kapital og gunstige kapitalmarkeder, forventes M&A-aktiviteten å fortsette å slå rekorder inn i 2022, sier Skjold Granerød.
Les mer om hvilke fem egenskaper som gjør nordisk teknologi- og softwaresektor unik her.
Totalt presenterte over 70 selskaper på Nordic TechSaaS-konferansen 10. og 11. november:
Norske tek-aksjer på konferansen
Svenske tek-aksjer på konferansen
Vårt analyseteam dekker en lang rekke nordiske SaaS-selskaper - se hvilke her.
Del med andre